Het eerste digitale Chronisch ZorgNet congres; een groot succes!

13 oktober 2020

Het allereerste Chronisch ZorgNet congres zit er weer op. Wat een vreemde tijd hebben we gehad. Maanden lang leefden we toe naar de opening van Chronisch ZorgNet op 12 maart. We hadden een super leuke congresdag gepland, inclusief feestelijke opening. En toen kwam corona. Het aantal besmettingen in Nederland nam ineens snel toe. Het was een gekkenhuis hier op kantoor, net als in de rest van het land. Niemand wist wat hij of zij moest verwachten. Wat gebeurt er? Wat betekent dit voor ons? De opening van Chronisch ZorgNet, ons maandenlange werk, kan niet doorgaan? Ondanks dat bijeenkomsten tot 1000 personen op dat moment nog was toegestaan, vonden wij het onverantwoord om het congres door te laten gaan met 900 therapeuten die werken met kwetsbare mensen. Het was een ingewikkelde situatie, maar we zijn blij dat we besloten hebben om het te annuleren. Dat was de beste keuze.

Het stelde ons wel voor een nieuwe uitdaging: hoe gaan we de deelnemers een alternatief bieden? De organisatie van het congres begon weer opnieuw. Zoeken naar nieuwe mogelijkheden, uitwerken, nieuwe samenwerkingen opzetten, met sprekers de opties doorspreken, etc. Maar wat zijn we trots op wat we uiteindelijk hebben neergezet, geen fysiek maar een online congres. We hebben zoveel positieve reacties gekregen!

Veel van jullie hebben deelgenomen aan het congres. Op de plenaire dag waren er maar liefst 1400 deelnemers! In de avonden tijdens de parallelsessies varieerde het kijkersaantal tussen de 600 en 800! De WhatsApp tool die werd gebruikt tijdens het congres zorgde voor de mogelijkheid om vanuit huis ook vragen te stellen en opmerkingen voor de sprekers door te sturen. Wij als organisatie vonden het super leuk om alle vragen en opmerkingen binnen te zien komen. Wat een betrokkenheid vanuit jullie, de kijkers thuis! Ook de sprekers vonden dit geweldig. Zij praten tenslotte maar tegen een camera, maar door al jullie vragen hadden ze toch het idee dat ze voor een volle zaal stonden.

Ter afronding van het congres hebben we alle deelnemers een evaluatieformulier gestuurd. Gemiddeld is het digitale congres beoordeeld met een 8! En ondanks dat er tijdens de start van de plenaire dag wat opstartproblemen waren bij sommige therapeuten, is het verder vrijwel feilloos verlopen. Eventuele opmerkingen zullen we uiteraard meenemen voor volgend jaar. Een opmerking die toch opvallend vaak terugkwam was dat de geweldige lunch van de afgelopen jaren werd gemist. Een dikke pluim dus voor de catering van de voorgaande jaren, maar een lastig punt voor ons om op te lossen wanneer het de volgende keer weer online wordt/moet ;). Een ander punt wat gemist werd was toch wel de interactie met collega’s. Heel begrijpelijk natuurlijk, en hier zijn we ons ook erg van bewust. Het is één van de puntjes die bovenaan ons lijstje staat voor de volgende keer. Overall kunnen we zeggen dat de digitale variant van het congres heel goed is bevallen! Op de vraag of jullie in de toekomst liever een digitaal of fysiek congres hebben, had maar liefst 56% geantwoord dat ze liever een digitaal congres zouden willen. We zijn daarom gelijk gaan inventariseren naar de mogelijkheden om in de toekomst zowel digitaal als fysiek iets te organiseren.

We ronden deze week de laatste dingen van het congres 2020 af, zoals het toekennen van punten. Daarna gaan we vol frisse moed aan de slag met de invulling en vormgeving van het congres in 2021. Hopelijk tot dan!

PS: benieuwd hoe alle deelnemers thuis/in de praktijk/op vakantie aan het kijken waren? Hieronder een verzameling van foto’s die we hebben ontvangen.

Terug naar overzicht